Cestou necestou

(33 fotiek)

Cesta je pre človeka veľmi dôležitý dopravný a komunikačný prostriedok.Ciest je mnoho. Radi sa na ne vydávame,ale ešte radšej  po nich ideme domov.Do našej obce viedlo mnoho prevažne prašných ciest.Tá najdôležitejšia do Liptovského Hrádku naprieč celou Liptovskou kotlinou. Ďaľšia viedla cez Chrasť a Jamník do Liptovského Mikuláša. No a nemožno nespomenúť cestu na Podbanské, až do Tichej doliny po ktorej sa vozila v minulosti železná ruda z baní pod Kriváňom. K množstvu drobných políčok a lúk viedli poľné kľukaté  cestičky. V dolinách a na stráňach je nmoho zvážnic a lesných ciest.Po hrebeňoch bola vybudovaná celá sieť turistických chodníkov. Po vojne sa tento stav významne zmenil hlavne výstavbou Cesty slobody ktorá vedie popod celé Vysoké Tatry.

Táto tabuľa pripomína boj partizánov o  tento most na sklonku vojny. Padlých partizánov pri jeho obrane priviezli do starého kultúrneho domu v Pribyline. Môj otec mi spomínal, že pohľad na ich rozstrieľané telá bol v jeho živote asi najhorším zážitkom. Most bol postavený za Slovenského štátu .Na jeho stavbe sa podielali aj murári z Pribyliny. Most má železobetónovú konštrukciu a je asi stavebným unikátom. Jeho oblúkovitý tvar mu dáva dojem nekonečnej dĺžky , lebo neni vidno z jednoho konca na druhý.


Pamätná tabula na Petranskom moste - internet - nedatované
Pamätná tabula na Petranskom moste - internet - nedatované


Odstavené železničné priecestie v L.Hrádku po otvorení nadjazdu
Odstavené železničné priecestie v L.Hrádku po otvorení nadjazdu


Cesta slobody v zime - fotoarchív: Ján Králik - nedatované
Cesta slobody v zime - fotoarchív: Ján Králik - nedatované

Na tomto snímku stojí za povšimnutie ten cestný kameň na ktorom je 0 km značenia vzdileností od Pribyliny.

Škoda, že sa nezachoval.


Rázcestie do Račkovej doliny - fotoarchív: Ján Králik - 70 - te roky
Rázcestie do Račkovej doliny - fotoarchív: Ján Králik - 70 - te roky


Prvá zaťažkávacia skúška povrchu novej cesty na Podbanské - fotoarchív: Jaroslav Beharka - asi 1968
Prvá zaťažkávacia skúška povrchu novej cesty na Podbanské - fotoarchív: Jaroslav Beharka - asi 1968


Korzo pod Kriváňom - fotoarchív: Jaroslav Beharka - asi 1968
Korzo pod Kriváňom - fotoarchív: Jaroslav Beharka - asi 1968

Pohľad  z vrcholu Skalky nám pripomína cestu po ktorej možno práve ide konský záprah s kočom od Pribyliny.Pred  Fóglovým a Erhartovým domom stojí zaparkované auto, koté v tej dobe na Liptove bolo ešte raritou.Možno patrilo Petrovi Fóglavi, ten pracoval v tom čase v Bratislave v športovom zväze.V ľavo je veža Vitališovej vily.Pán Vitališ bol právnikom a sudcom v Liptovskom Mikuláši.Stavba tejto vily bola podľa dochovaných informácii realizovaná z materiálu získaného z rujín neďalekého hradu.Dnes je táto pekná stavba opustená a značne poškodená.V zadu sú polia a zalesnená časť je Hrádocké arborétum pariace lesníckej škole.


Cesta do Pribyliny viedla po Hradnej ulici v Liptovskom Hrádku - fotoarchív:Zdeno Kyseľ sklenár v LH - 1922
Cesta do Pribyliny viedla po Hradnej ulici v Liptovskom Hrádku - fotoarchív:Zdeno Kyseľ sklenár v LH - 1922


Netradičná fotka - fotoarchív: Miroslav Račko ml.. - asi 1984
Netradičná fotka - fotoarchív: Miroslav Račko ml.. - asi 1984


Voda rozdivenej rieky Belej podmyla cestu Slobody - fotoarchív: TV Pribylina - 1997
Voda rozdivenej rieky Belej podmyla cestu Slobody - fotoarchív: TV Pribylina - 1997


Okolo slovenska - internet - nedatované
Okolo slovenska - internet - nedatované

Ján Zaťko zľava, bol príslušníkom ZNB v Popradskom okrese.Táto fotka zaznamenáva službu hliadky na ceste Slobody niekde pri Tatranskej Lomnici blízko trate tatranskej elektrickej železnice.

Cestná kontrola na ceste Slobody - fotoarchív:Vladimír Zaťko Muzikant - 60 -te roky
Cestná kontrola na ceste Slobody - fotoarchív:Vladimír Zaťko Muzikant - 60 -te roky

Táto čerpacia stanica bola postavená v čase konania MS v severských discilínach FIS 70. Dnes už nestojí a patrí len do spomienok.

Čerpacia stanica Benzinol - fotoarchív:Obecná kronika - nedatované
Čerpacia stanica Benzinol - fotoarchív:Obecná kronika - nedatované


Čerpacia stanica Benzinol v Pribyline
Čerpacia stanica Benzinol v Pribyline


Koniec obce nad Králikovým humnom - fotoarchív: Miroslav Račko ml.. - asi 1983
Koniec obce nad Králikovým humnom - fotoarchív: Miroslav Račko ml.. - asi 1983

Dnes už táto cesta je upravená a nemá toľko zákrut.

Autobus na Ceste slobody pri Vyšných Hágoch - www.vysoketatry.com - 1957
Autobus na Ceste slobody pri Vyšných Hágoch - www.vysoketatry.com - 1957


Pohľad na Kriváň z Hrdova - fotoarchív:Ján Králik - 60- te roky
Pohľad na Kriváň z Hrdova - fotoarchív:Ján Králik - 60- te roky

Na tomto snímku je ešte nedokončený most cez Račkov potok a z pravej strany prichádza stará cesta s označená cestným kameňom.

Výtame vás v Tatranskom národnom parku - fotoarchív:Ján Králik - asi 70-te roky
Výtame vás v Tatranskom národnom parku - fotoarchív:Ján Králik - asi 70-te roky

Tieto fotografie pekne zaznamenávajú vývoj lesa v oblasti Podbanska po kalamite v 50-rokoch minulého storočia.

Pri autobusovej zastávke Kamenistá - fotoarchív:Ján Bolvanský - 60- te roky
Pri autobusovej zastávke Kamenistá - fotoarchív:Ján Bolvanský - 60- te roky


Stará prašná cesta v oblasti Podbanska - fotoarchív:Elena Bolvanská - nedatované
Stará prašná cesta v oblasti Podbanska - fotoarchív:Elena Bolvanská - nedatované

Fotka zaznamenáva Pelachovcov ešte na starej ceste na Podbanské,ale už sa začala výstavba tej novej.V pozadí je Stáň a Kopanice.

Najbežnejšia doprava  kamkoľvek - pešo - fotoarchív:Magda Jurčová  r.Pelachová - nedatované
Najbežnejšia doprava kamkoľvek - pešo - fotoarchív:Magda Jurčová r.Pelachová - nedatované


Kameňolom pre  výstavbu cesty  v lokalite Nadbanské - fotoarchív:Milan Poliak - 70-te roky
Kameňolom pre výstavbu cesty v lokalite Nadbanské - fotoarchív:Milan Poliak - 70-te roky

Výstavba novej cesty,ktorá dostala meno Cesta slobody bola započatá ešte počas Slovenského štátu.Dnešnú podobu dostala pred zahájením majstrovstiev sveta FIS v zime roku 1970 na Štrbskom Plese.Významne zmenila život v obciach poza ktoré prechádza.Stará prašná cesta ostala len v spomienkach. Ale jej kľukaté zákruty možno zbadať nad Vavrišovom pri Všivavom vršku,pri stožiaroch VVN a na odbočke do Pribyliny smerom ku cintorínu.

Nová cesta poza Vavrišovo - fotoarchív:Ivan Kušnier - 70-te roky
Nová cesta poza Vavrišovo - fotoarchív:Ivan Kušnier - 70-te roky


Stavebný plán mostu v Pod skaklou v L.Hrádku - 1940-44
Stavebný plán mostu v Pod skaklou v L.Hrádku - 1940-44


Výstavba si výžiadala pomerne veľký zasah do tatranskej prírody - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky
Výstavba si výžiadala pomerne veľký zasah do tatranskej prírody - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky


Odlesňovanie telesa cesty - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky
Odlesňovanie telesa cesty - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky


Zameriavanie profilu cestného telesa - Tramp net - 50-te roky
Zameriavanie profilu cestného telesa - Tramp net - 50-te roky

Dnes na tomto mieste stojí betónový most v pomerne ostrej zákrute skoro 180 stupňov

Lavice cez Belú na Podbansku - Tramp net
Lavice cez Belú na Podbansku - Tramp net

Že sa jedná o fotku z čias výstavby cesty prezrádza dopravná značka zákazu vjazdu všetkých motorových vozidiel.

Most cez Belú na Podbansku tesne po dokončení - fotoarchív:Belo Račko - 1966
Most cez Belú na Podbansku tesne po dokončení - fotoarchív:Belo Račko - 1966


Vymeriavanie tresy novej cesty na Štrbské pleso - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky
Vymeriavanie tresy novej cesty na Štrbské pleso - fotoarchív:trampnet - Luby Domes - 50-te roky

Začiatok výstavby novej komunikácie.V ľavo je žeriav pri stavbe Esperanta.Táto stavebná činnosť veľmi úzko súvisela s prípravou na Majstrovstvá sveta v severských disciplínach v roku 1970 na Štrbskom Plese.

Výstavba cesty na Podbanské poza obec - fotoarchiv:Ján Zaťko - 70-te roky
Výstavba cesty na Podbanské poza obec - fotoarchiv:Ján Zaťko - 70-te roky

Ján Benko už od mladosti mal rád nákladné autá čoho dôkazom je aj tento záber.

Výstavba cesty Slobody na Podbanskom - fotoarchív:Viera Benková - 1956
Výstavba cesty Slobody na Podbanskom - fotoarchív:Viera Benková - 1956


Na valníku Praga RND - fotoarchív:Viera Benková - 1956
Na valníku Praga RND - fotoarchív:Viera Benková - 1956


Podbanské - fotoarchiv:Belomír Račko - 1965
Podbanské - fotoarchiv:Belomír Račko - 1965